»Imagine 345«

»Um exakt 20.30 h mitteleuropäischer Zeit, wenn Sie, verehrtes Publikum, hier im Lichthof des Bremer Übersee-Museums zum DACAPO-Jubiläumskonzert Platz genommen haben, werden an den unten bezeichneten Orten und Instrumenten die ebenfalls genannten Musiker(innen) beginnen, jeweils eine Stimme des Stückes »imagine 345« aufzuführen.

Ich möchte Sie herzlich bitten, sich während der genau drei-dreiviertel Minuten, die diese weltweite Aufführung dauert, still und intensiv diese besondere

Konzert-Situation zu vergegenwärtigen und sich innerlich die in diesem Moment eigens für Sie musizierten, vielfältigen und phantastischen Klänge vorzustellen ...

Da fast alle Mitwirkenden uns Tonaufnahmen ihrer Einzelstimmen zusenden werden, können Sie in unserem Konzert am 18.11. auch eine »reale« Version des Stückes hören: jede Stimme wird dann aus je einem Cassettenplayer gleichzeitig mit den anderen hier zu hören sein.« Ingo Ahmels

Irvine Arditti
in London
an der Violine

James Avery (mit Eun Jo u. Thomas)
am Kaiserstuhl
am Klavier

Lutz Bidlingmaier
in Lübeck
am Klavier

Willy Daum
in Lüneburg, live im Konzert
am Klavier

Ibrahim »Ibou« Diao
in Dakar, Afrika
am Doun Doun

Amy Dounay
im Experimental Music Studio
Colorado USA
am Bowed Piano

Chris Eisinger
im Experimental Music Studio
Colorado USA
am Bowed Piano

Josh Finch
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano

Tally Jones
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano

Malcolm Goldstein
in Tokio, »Atagoyama Tokyu Inn«
an der Violine

Andreas Kaling
in Bielefeld
am Tenorsaxophon

Matthias Kaul
im Forsthaus Habichtshorst, Borstel
am Schlagzeug

Shawn Keener
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano

Lewis Keller
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano

Stephan Möller
in Wien
am Klavier

Matthias Lorenz
in Schlüchtern - live im Konzert -
am Violoncello

Hans Otte
in Ludwigsburg
am Klavier

Melvyn Poore
in Niederkassel
an der Tuba mit Electronics

Sally Rupert
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano

Astrid Schmeling
im Forsthaus Habichtshorst, Borstel
an den Flöten

Stephen Scott
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano

Marlene Svoboda
in Dettenhausen
an der Violine

Michael Svoboda
an einer Autobahnraststätte
auf der A81
an der Posaune

Dan Wiencek
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano



Aus der Partitur von »imagine 345«:

1. As it is for the 345th DACAPO-concert, the duration of the music shall be exactly 3 minutes and 45 seconds.

2. Phoning is a common way to communicate over long distances, so your personal telephone number with country code shall become the basis of this music (e.g. DACAPO's code is 49 421 500 444) .

3. Each figure of your number shall stand for a musical structure or pattern, which you should define yourself in advance. You are free to define all figures except figures »9«, »8« plus the most often appearing one(s) called »x«(e.g. in »49421500444« the »x« is figure »4«). The figures/the code shall always be read from left to right.

4.Whenever one of the indicated figures 9, 8 or x appears during your performance, stop playing for 9, 8 or »x« seconds. (The code 49421500444 would produce a voice starting with 4+9+4=17 seconds of no action, before something defined for figure »2« may happen. If your »x« is zero, please stop for 10 seconds each time.

5. If you are through with your voice earlier than 3'15'', you could stop or start from the beginning.

6. When your performance has reached 3'15'', please forget about the above rules, move into the tonal range of »d«

(any octave) and reduce the amount of changes in your sounds, chords, long notes, tremolos, dances or whatsoever step by step until the end of the piece at 3'45''.

Five more or less serious examples of code-figures defined for piano; feel free to make your own far better ones:

»0«: I jump on my grand and sing something like

»o-o-oooo-o-ooo« for a couple of seconds;

»1«: I play (open pedal) my (1) favourite low range cluster

and listen to how it disappears;

»2«: I play a melody in a dorian mode (2nd modal scale);

»3«: I improvise a both hand unisono line in a

triplet (3) jazzy manner;

»4«: I stop playing for 4 seconds, because in my case »4«

falls under the rule no.4.

Enjoy yourselves!

*) 8.30 p.m. central European time (CET) is 4.30 p.m. in South-America and Greenland, 2.30 p.m. in New York, 11.30 a.m. in Los Angeles, and breakfast time in Tokyo and Australia: 4.30 a.m. on October 31st...