»Imagine 345«

»Um exakt 20.30 h mitteleuropäischer Zeit, wenn
Sie, verehrtes Publikum, hier im Lichthof des Bremer
Übersee-Museums zum DACAPO-Jubiläumskonzert Platz
genommen haben, werden an den unten bezeichneten Orten und
Instrumenten die ebenfalls genannten Musiker(innen)
beginnen, jeweils eine Stimme des Stückes »imagine
345« aufzuführen.
Ich möchte Sie herzlich bitten, sich während der
genau drei-dreiviertel Minuten, die diese weltweite
Aufführung dauert, still und intensiv diese
besondere
Konzert-Situation zu vergegenwärtigen und sich
innerlich die in diesem Moment eigens für Sie
musizierten, vielfältigen und phantastischen
Klänge vorzustellen ...
Da fast alle Mitwirkenden uns Tonaufnahmen ihrer
Einzelstimmen zusenden werden, können Sie in unserem
Konzert am 18.11. auch eine »reale« Version des
Stückes hören: jede Stimme wird dann aus je einem
Cassettenplayer gleichzeitig mit den anderen hier zu
hören sein.« Ingo Ahmels
Irvine Arditti
in London
an der Violine
James Avery (mit Eun Jo u. Thomas)
am Kaiserstuhl
am Klavier
Lutz Bidlingmaier
in Lübeck
am Klavier
Willy Daum
in Lüneburg, live im Konzert
am Klavier
Ibrahim »Ibou« Diao
in Dakar, Afrika
am Doun Doun
Amy Dounay
im Experimental Music Studio
Colorado USA
am Bowed Piano
Chris Eisinger
im Experimental Music Studio
Colorado USA
am Bowed Piano
Josh Finch
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano
Tally Jones
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano
Malcolm Goldstein
in Tokio, »Atagoyama Tokyu Inn«
an der Violine
Andreas Kaling
in Bielefeld
am Tenorsaxophon
Matthias Kaul
im Forsthaus Habichtshorst, Borstel
am Schlagzeug
Shawn Keener
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano
Lewis Keller
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano
Stephan Möller
in Wien
am Klavier
Matthias Lorenz
in Schlüchtern - live im Konzert -
am Violoncello
Hans Otte
in Ludwigsburg
am Klavier
Melvyn Poore
in Niederkassel
an der Tuba mit Electronics
Sally Rupert
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano
Astrid Schmeling
im Forsthaus Habichtshorst, Borstel
an den Flöten
Stephen Scott
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano
Marlene Svoboda
in Dettenhausen
an der Violine
Michael Svoboda
an einer Autobahnraststätte
auf der A81
an der Posaune
Dan Wiencek
im Experimental Music Studio
in Colorado USA
am Bowed Piano
Aus der Partitur von »imagine 345«:
1. As it is for the 345th DACAPO-concert, the
duration of the music shall be exactly 3 minutes and 45
seconds.
2. Phoning is a common way to communicate over long
distances, so your personal telephone number with country
code shall become the basis of this music (e.g. DACAPO's
code is 49 421 500 444) .
3. Each figure of your number shall stand for a
musical structure or pattern, which you should define
yourself in advance. You are free to define all figures
except figures »9«, »8« plus the
most often appearing one(s) called »x«(e.g. in
»49421500444« the »x« is figure
»4«). The figures/the code shall always be read
from left to right.
4.Whenever one of the indicated figures 9, 8 or x
appears during your performance, stop playing for 9, 8 or
»x« seconds. (The code 49421500444 would produce a
voice starting with 4+9+4=17 seconds of no action, before
something defined for figure »2« may happen. If
your »x« is zero, please stop for 10 seconds each
time.
5. If you are through with your voice earlier than
3'15'', you could stop or start from the beginning.
6. When your performance has reached 3'15'', please
forget about the above rules, move into the tonal range of
»d«
(any octave) and reduce the amount of changes in your
sounds, chords, long notes, tremolos, dances or whatsoever
step by step until the end of the piece at 3'45''.
Five more or less serious examples of code-figures defined
for piano; feel free to make your own far better ones:
»0«: I jump on my grand and sing something
like
»o-o-oooo-o-ooo« for a couple of
seconds;
»1«: I play (open pedal) my (1)
favourite low range cluster
and listen to how it disappears;
»2«: I play a melody in a dorian mode
(2nd modal scale);
»3«: I improvise a both hand unisono line
in a
triplet (3) jazzy manner;
»4«: I stop playing for 4 seconds,
because in my case »4«
falls under the rule no.4.
Enjoy yourselves!
*) 8.30 p.m. central European time (CET) is 4.30 p.m. in
South-America and Greenland, 2.30 p.m. in New York, 11.30
a.m. in Los Angeles, and breakfast time in Tokyo and
Australia: 4.30 a.m. on October 31st...
|